Keičiasi vairavimo kultūra Lietuvoje: ką rodo naujausi tyrimai ir tendencijos

Pastarųjų penkerių metų duomenys atskleidžia ryškius vairavimo kultūros pokyčius Lietuvoje. Nors automobilių skaičius šalyje toliau auga, avaringumas demonstruoja nuosaikią mažėjimo tendenciją. Ekspertai įžvelgia dėsningumą – keičiasi ne tik technologijos, bet ir vairuotojų požiūris į eismo saugumą, atsakomybę ir vairavimo etiką. Kalbėjomės su specialistais ir analizavome statistiką, kad suprastume, kas formuoja naująją vairavimo kultūrą Lietuvoje.

Skaičiai kalba: teigiamos tendencijos statistikoje

Lietuvos kelių policijos departamento duomenimis, per pastaruosius penkerius metus eismo įvykių skaičius sumažėjo 17,3%, nors registruotų transporto priemonių skaičius išaugo beveik 9%. Ypač džiugina ženklus – net 28,6% – sumažėjimas avarijų, kuriose nukentėjo žmonės.

„Šie skaičiai nėra atsitiktinumas,” – teigia Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Andrius Paulauskas. „Matome kompleksinį reiškinį, kurį lemia keli svarbūs veiksniai: griežtesnė atsakomybė už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, modernesnės transporto priemonės su pažangiomis saugumo sistemomis, gerėjanti kelių infrastruktūra ir, svarbiausia, kintantis vairuotojų mentalitetas.”

Policijos atstovai patvirtina – daugeliu atvejų avarijas sukelia ne patirties trūkumas, o sąmoningas rizikavimas. Tačiau pastaraisiais metais vairuotojai tapo žymiai atsargesni. Šis pokytis sietinas ne tik su baudomis, bet ir su kylančiu visuomenės sąmoningumu.

Technologijų revoliucija vairavimo mokyme

Reikšmingą įtaką gerėjantiems statistiniams rodikliams daro ir modernėjantis vairavimo mokymas. Tradicinės vairavimo mokyklos metodikos keičiasi, integruodamos naujausias technologijas ir pažangius mokymo metodus.

„Šiandien mokymas vyksta visai kitaip nei prieš dešimtmetį,” – pasakoja Saugaus eismo asociacijos prezidentė Raminta Balčiūnienė. „Simuliatoriai, virtualios realybės programos, išmaniosios programėlės – visa tai leidžia būsimiems vairuotojams įgyti patirties ekstremaliose situacijose, nesukeliant realaus pavojaus. Šie įrankiai ypač vertingi mokant jaunus vairuotojus, kurie sudaro didžiausią rizikos grupę eismo įvykiuose.”

Transporto specialistai pastebi, kad moderni vairavimo mokykla šiandien daugiau dėmesio skiria ne tik techniniam vairavimui, bet ir sprendimų priėmimo procesui, psichologiniam pasirengimui ir atsakomybės ugdymui. Šis požiūris leidžia formuoti ne tik įgūdžius, bet ir vertybines nuostatas.

Z karta prie vairo: nauji iššūkiai ir galimybės

Demografiniai pokyčiai vairuotojų bendruomenėje taip pat keičia bendrą vaizdą. Z kartos atstovai (gimę 1997–2012 m.) pradeda aktyviai įsilieti į eismo dalyvių gretas, atsineša savitą požiūrį į mobilumą.

„Jaunoji karta demonstruoja prieštaringus elgesio modelius,” – pastebi psichologė dr. Jurgita Vasiliauskienė, tyrinėjanti vairuotojų elgsenos ypatumus. „Viena vertus, jie mažiau tapatina save su automobiliu kaip statuso simboliu, dažniau renkasi dalijimosi ekonomikos sprendimus, pavyzdžiui, automobilių dalijimosi paslaugas. Kita vertus, jie labiau linkę išsiblaškyti vairuodami, ypač dėl išmaniųjų įrenginių naudojimo.”

Statistika patvirtina šiuos pastebėjimus – 18–25 metų vairuotojai rečiau pažeidžia greičio apribojimus nei ankstesnės kartos tame pačiame amžiuje, tačiau dažniau patenka į avarijas dėl dėmesio stokos. Ketvirtadalis visų avarijų, susijusių su išmaniųjų telefonų naudojimu vairuojant, tenka būtent šiai amžiaus grupei.

Elektromobilių era: naujas įgūdžių rinkinys

Transporto elektrifikacija taip pat prisideda prie vairavimo kultūros pokyčių. Nors elektromobilių skaičius Lietuvoje vis dar santykinai nedidelis – apie 5% visų registruotų transporto priemonių – jų dalis sparčiai auga.

„Elektromobilio vairavimas reikalauja kitokių įgūdžių ir supratimo,” – aiškina automobilių ekspertas Tomas Rinkevičius. „Čia svarbūs tokie aspektai kaip regeneracinis stabdymas, energijos vartojimo optimizavimas, įkrovimo planavimas. Elektromobilių vairuotojai tampa labiau analitiniais, planuojančiais savo keliones, dažniau naudoja navigacijos sistemas ir programėles.”

Įdomu tai, kad elektromobilių vairuotojai, remiantis draudimo bendrovių statistika, patenka į 23% mažiau avarijų nei vidaus degimo varikliais varomų automobilių vairuotojai. Ekspertai spėja, kad taip gali būti dėl didesnio šių vairuotojų sąmoningumo, atsakingesnio požiūrio į vairavimą ir aplinkosaugą.

Infrastruktūros pokyčiai diktuoja naują etiketą

Lietuvos miestų infrastruktūra taip pat prisideda prie vairavimo kultūros pokyčių. Nauji žiedinės sankryžos, įvairūs eismo raminimai priemonės, išmaniosios šviesoforų sistemos keičia vairuotojų įpročius.

„Anksčiau daug vairuotojų priešinosi žiedinėms sankryžoms, dabar jie mato jų naudą,” – pasakoja Vilniaus miesto savivaldybės Transporto skyriaus vadovė Lina Karsokienė. „Infrastruktūros pokyčiai verčia vairuotojus adaptuotis, būti dėmesingesniais, labiau bendradarbiauti su kitais eismo dalyviais.”

Ypač ryškus pokytis matomas santykiuose su pėsčiaisiais ir dviratininkais. Vilniuje atlikta apklausa parodė, kad 68% vairuotojų dabar visada sustoja prieš pėsčiųjų perėjas, palyginti su 42% prieš dešimtmetį. Šis pokytis rodo didėjančią pagarbą pažeidžiamiausiems eismo dalyviams.

Išmaniosios technologijos: pagalba ar trukdis?

Šiuolaikiniai automobiliai aprūpinti daugybe pagalbinių sistemų – nuo aklųjų zonų stebėjimo iki automatinio stabdymo. Tačiau ekspertai įspėja, kad tai gali turėti ir neigiamų pasekmių.

„Vairuotojai vis labiau pasikliauja technologijomis ir mažiau savo įgūdžiais,” – perspėja saugaus vairavimo instruktorius Marius Petrauskas. „Matome atvejų, kai vairuotojai visiškai pasitiki parkavimo sistemomis ir nebemoka patys stovėti. Tai kelia pavojų situacijose, kai technologijos neveikia ar veikia netinkamai.”

Paradoksalu, tačiau apklausos rodo, kad 62% vairuotojų, turinčių automobilius su pažangiomis pagalbos sistemomis, mano, jog jų vairavimo įgūdžiai pagerėjo, nors objektyvūs testai rodo priešingus rezultatus – jų reakcijos laikas ir situacijos suvokimas iš tiesų pablogėjo.

Vairavimo mokymas: kokybė virš kiekybės

Susiklosčius šioms aplinkybėms, vairavimo mokymo kokybė tampa ypač svarbi. Transporto ir kelių tyrimų instituto atlikta analizė parodė, kad vairuotojai, baigę aukštesnės kokybės vairavimo mokymus, per pirmuosius trejus metus 34% rečiau patenka į eismo įvykius.

„Dabar suprantame, kad svarbiau ne pamokų skaičius, o jų kokybė,” – teigia Kelių transporto inspekcijos specialistas Mindaugas Janušauskas. „Vairavimo mokyklos, kurios investuoja į instruktorių kvalifikacijos kėlimą, šiuolaikines mokymo priemones ir psichologinį pasirengimą, ruošia gerokai saugesnius vairuotojus.”

Ekspertai pabrėžia, kad ypač svarbu mokyti vairuotojus ne tik techninio vairavimo, bet ir eismo kultūros, pagarbos kitiems dalyviams, gebėjimo numatyti pavojingas situacijas ir tinkamai į jas reaguoti.

Vairavimo kultūros ateitis: prognozės ir tendencijos

Žvelgiant į ateitį, ekspertai numato keletą ryškių tendencijų, kurios formuos vairavimo kultūrą Lietuvoje:

  1. Autonominių funkcijų plėtra – vis daugiau automobilių turės pusiau autonomines funkcijas, keisiančias vairuotojo rolę.
  2. Dalijimosi ekonomikos augimas – nuosavo automobilio svarba mažės, augs automobilių dalijimosi paslaugos, keisiančios santykį su transporto priemone.
  3. Hibridinis mobilumas – vairuotojai vis dažniau derins skirtingus transporto būdus, įskaitant viešąjį transportą, dviračius ir paspirtukus.
  4. Vairavimo kaip hobio evoliucija – kasdieniam susisiekimui naudojant alternatyvius būdus, vairavimas labiau taps laisvalaikio veikla, o ne būtinybe.
  5. Socialinės atsakomybės augimas – didės suvokimas apie vairavimo poveikį aplinkai ir bendruomenei.

„Vairavimo kultūra nėra statiška – ji atspindi visuomenės vertybes, technologinę pažangą ir socialines normas,” – apibendrina sociologė prof. Aistė Misiūnienė. „Stebime fundamentalų pokytį nuo individualaus, egoistinio vairavimo stiliaus link labiau bendruomeniško, atsakingo ir tvaraus mobilumo supratimo.”

Ar pavyks išlaikyti teigiamas tendencijas?

Nepaisant akivaizdžiai gerėjančių tendencijų, ekspertai įspėja, kad pažanga nėra garantuota. Kiekviena nauja vairuotojų karta susiduria su savitais iššūkiais, o infrastruktūros tobulinimas nevisada spėja su augančiu transporto priemonių skaičiumi.

„Svarbu neprarasti budrumo,” – perspėja Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovas Darius Aleknavičius. „Vairavimo kultūra kuriama kasdien, kiekvieno vairuotojo sprendimais. Statistika gali pablogėti bet kuriuo metu, jei nustosime investuoti į infrastruktūrą, švietimą ir kontrolę.”

Ekspertai sutaria, kad teigiamų tendencijų išlaikymas priklausys nuo subalansuoto požiūrio – derinant šiuolaikines technologijas, kokybišką mokymą ir nuolatinę edukacinę veiklą. Būtent toks kompleksinis požiūris formuos atsakingą, saugią ir tvarią vairavimo kultūrą ateities Lietuvoje.


Parengė: Marius Jonaitis, transporto ir saugumo temų žurnalistas